Bajkal

V sobotu 18.6. jsme sedli v Praze do letadla a přes Moskvu jsme se přepravili až do Irkutsku, kde jsme přistáti v neděli kolem jedenácté hodiny s neplánovaným mezipřistáním v Krásnojarsku. Po příletu jsme se ubytovali v hostelu, prohlédli jsme si centrum města s roubenými městskými kupeckými domy, tržnici a nábřeží řeky Angary.V pondělí jsme se přesunuli do skanzenu Talcy a dále pak do Listvjanky, kde jsme nevynechali unikátní limnografické muzeum jezera Bajkal s akváriem s bajkalským tuleněm – něrpou. Přes ústí řeky Angary jsme se přeplavili kolem Šamanského, pověstmi opředeného kamene k nádraží Port Bajkal a místním vláčkem jsme popojeli po Krugobajkalské magistrále do romantické zapadlé vesnice Polovinka, kde jsme nasávali atmosféru ruské vesnice.Ve čtvrtek jsme se vlakem posunuli do Sluďjanky, kde jsme si prohlédli nádraží z mramoru - pomník stavitelům Transibiřské magistrály a vyrazili jsme na trek do pohoří Chamar Daban, kde jsme další den zdolali vrchol Pik Čerskovo (2.090 m). V sobotu 25.6. jsme se přejeli do horských lázní Arsan v Tunkinské dolině pod třítisícovkami Východních Sajané. Zde jsme absolvovali výlet divokou soutěskou říčky Kyngarga. Po návratu do Sluďjanky se po Transsibiřské magistrále vydáváme směrem k mongolským hranicím do Naušek a dále do Kjachty. Kjachta je bývalou čínsko-ruskou čajovou celnicí. Dějiny čajového obchodu a ruských zeměpisných výprav do Asie dokumentuje místní muzeum. Prohlédli jsme si také posvátnou skálu Randžur a Muročinský dacan – významný burjatský buddhistický klášter. Po návratu do Ulan Ude se přesouváme do Usť Barguzinu, rybářské osady na východním břehu Bajkalu. Po písečné kose jdeme do vesnice Monachovo na poloostrově Svjatyj Nos (Zabajkalskij NP).Další den putujeme pěšky po pobřeží Bajkalu přes malebné zátoky a rybářské vesničky až k teplým pramenům u Zátoky zmijí. K termálním pramenům pro nás přijela pohodlná loď, která nás převezla přes Bajkal na ostrov Olchon kolem fotogenického skalnatého pobřeží do přístavu Chužir a večer jsme se utábořili u slavné Šamanské skály.V podělí nás čekal výlet autem na mys Choboj (Pribajkalskij NP), cestou jsme obdivovali krásy Bajkalu a místní přírody. V úterý 5.7. se vracíme místními maršrutkami do Irkutska a ve středu ráno jsme se opět z letiště v Irkutsku přesunuli přes Moskvu zpět do domoviny.